Är jag ett varumärke?

lg.jpg

Idag handlar ”att lyckas” om att bygga varumärke – och relationer

Nya media gör att det snart inte längre finns (utom per definition) några målgrupper längre, utan det handlar om individer. Framtidens kommunikation är interaktiv, sker på mottagarens villkor och handlar om att bygga relationer.

Ett nyckelord som tillsammans med begreppet ”bygga starka varumärken” kommer prägla vår verklighet. Internet är det första tydliga exemplet, som också radikalt förändrat hela vår tillvaro.

iphone-parallels.jpgHela vår hela tillvaro har under det senaste decenniet förändrats radikalt

Globaliseringen är ett faktum, paradigmskiften och milstolpar som bondesamhälle och industrialismen har vi lämnat bakom oss för länge sedan – för det öppna informationssamhället — kunskaps- och kommunikationssamhället.

Trendanalytiker och framtidsspanare har dessutom sedan länge talat om ”Känslosamhället” som väntar bortom IT och ”dotcom”. Spådomen är att informationssamhället snart börjar att automatisera bort sig självt. Jobben sköts av datorer, den mänskliga arbetskraften blir ”överflödig” och andligheten får en renässans.

Gränser suddas ut – allt blir mer och mer blir nåbart av fler och fler, överallt

media1.jpgVi måste tänka om, börja ifrågasätta och förbereda oss inför nya förutsättningar och krav. En spännande framtid för alla som hellre ser möjligheter som utmaningar än hot och otrygga förändringar.

Människor med idéer kan föda nya verksamheter som genererar nya jobb

Strikta och fyrkantiga organisationer kan bytas ut mot organiska och levande – till och med rent virtuella organisationer.

Nätverk i både den lokala och den globala miljön kan vidga våra horisonter och få oss att växa och utvecklas. Samtidigt kan fritiden fyllas med mer meningsfulla sysselsättningar.

Ska du lyckas måste du ha en strategi för hur du skall bygga ditt varumärke

Och det alldeles oavsett om du skall försöka sälja en produkt eller en tjänst. Om du vill lyckas med en ny tidning, en blogg eller din musik. Så här på en av årets första dagar vill jag ge dig fem enkla råd, om du tänker satsa på något nytt — kanske ditt livs projekt.

Anledningen är att jag själv bestämt mig för att genomföra tre projekt, som jag länge funderat på. Här kommer råden:

1. Det blir allt viktigare att bygga varumärke (om du inte finns blir du inte vald, det är den enkla sanningen)

2. Varumärket måste stå för något av värde för målgruppen (gillar jag inte vad ditt varumärke står för, kommer du inte ens med i min valprocess)

3. Värde måste mätas med magen, hjärtat och hjärnan (jag blir förälskad eller förförd med hjärtat, tänker efter med hjärnan och känner efter med magen).

Idag handlar värdet om allt från produkten eller tjänstens egenskaper, pris, tillgänglighet och image. Men också om de värden som du och det du erbjuder står för i form av moral och etik. Var och hur du tillverkar eller säljer din produkt eller tjänst, var den finns och vad den står för i tillvarons kretslopp och vilka som redan anammat och solidariserat med det du erbjuder mig.

4. När du har blivit vald måste du bygga och underhålla relationer (du är aldrig oersättlig, jag hittar ständigt nya val och nya möjligheter).

5. Utnyttja de nya mediernas möjligheter (det handlar inte längre om att ”göra kampanjer”, det handlar om att vara tillgänglig och nåbar hela tiden. Att bygga relationer.)

peace.jpg

Gott nytt år. Visst skall det här året bli det bästa någonsin. Och klokaste?

0 Svar to “Är jag ett varumärke?”


  • Inga kommentarer

Lämna ett svar