Välkommen Skärgårdsradion!

mick

Jesse och Loogna är Sveriges genom tiderna mest kända programledare inom kommersiell radio och har hörts på stationer som Rix FM, Mix Megapol, Radio City, Studio 107,5 och SAF Radio. 1998 startade de Rix MorronZoo. Två år senare gick de över till konkurrenten Mix Megapol där de tillsammans med Martina Thun ledde morgonshowen ”Jesse, Loogna & Martina”.

Duon har vunnit ”Stora Radiopriset” i kategorierna Årets Morgonshow och Årets Radiopersonligheter. Nu återförenas programledarduon för att de helt enkelt inte kan sända radio utan varandra och sänder morgonprogramet ”Skärgårdsmorgon”.

Det unika är väl inte att de båda tu återigen krokat arm. Det unika är att de gör det i form av en ny radiostation: Nacka och Värmdö får en egen lokalradio — Skärgårdsradion FM 90,2. Problemet med de lokalradiostationer som redan finns är att de inte är särskilt lokala. Dvs det sänds mer eller mindre samma program klonat via olika sändare över hela Sverige. Det ”lokala” – både till inslag och möjlighet att annonsera är borta. Och annonser där är dyrt, dyrt.

paret

Men nu startar radarparet upp Skärgårsradion (se mer: www.skargardsradion.se). Året om.
Eftersom en av huvudägarna heter Hans Mellström, känd bland annat som ägare av WM-Data, är det inte så konstigt att sommarsändningarna kommer att ha Sandhamn som bas.

Men de strävar hårt efter att jobba med inslag, tävlingar och galna upptåg ”där det händer något”. Och eftersom jag känt och arbetat tillsammans med killarna sedan lång tid tillbaka har jag naturligtvis peppat dem på att på Värmdö så handlar det om bad och båtar, Siggesta och Gustavsbergs Hamn.

Siggesta med galna bakluckeloppisen, nya fotbollsgolfen, familjelivet och alla konserter och nöjen. Hamnen med kulturen och folklivet på t.ex Restaurang Glashusets underbara uteveranda en fredag eftermiddag. Mingelsändning? Som vinterhamn har jag föreslagit Sickla Köpcentrum – synligt mitt i smeten. En loklaradio skall synas. Antingen vara ute och jobba – eller sända där man kan se dem. Och i Sickla så finns det både aktörer och fastighetsägare som satsar på mångfalld mellan näringsliv, shopping och handel, nöjen och kultur.

Det vore kul om Skärgårdsradion verkligen fick ”ägas” av alla som just då befinner sig eller bor i Nacka och Värmdö. En egen kanal att känna tillhörighet till. Men det hänger också på oss, som arbetar och agerar i Nacka och Värmdö, att vi tar initiativ till att, inte bara annonsera, utan tipsa om aktiviteter, initiera tävlingar, skapa samverkan mm.

Så ratta in stationen och sprid budskapet. Ju fler lyssnare, desto bättre samarbetspartner för alla oss som jobbar med entreprenöriella verksamheter i Nacka och Värmdö.