kulturen idag

1/4: GUD RÄDDAR INTE KULTUREN. HAN KONKURRERAR UT DEN.

Teatervänner över hela landet sörjer att Maximteaterns glada ljusskylt försvinner från funkishuset vid Karlaplan, där det varit teater och revy sedan 1960-talet.

Efter tuffa pandemiår, klarar inte Maximteatern av en kommande, saftig hyreshöjning.

Fastighetskoncernen Green Group, som äger fastigheten, vill se en hyreshöjning på 60–80 procent (!) Istället flyttar Hillsong Sweden in, en rik och hipp frikyrka, med rötter i Australien, känd för att kunna dra in miljonbelopp från sina gudstjänstbesökare. Halleluja!

Gren Group har tagit ett företagsnamn som låter lagom mycket miljö och hållbarhet. Men läser man deras verksamhetsbeskrivning så låter det lite annorlunda:

”Fastighetskoncern med inriktning på garage-, storage- och kommersiella 3D-fastigheter. Multiuse, hållbarhet och digitalisering är nyckelord som kommit att prägla företagsgruppen Green Group

.”Åh, dessa ständiga ”buzz words” som nu används i våra svenska stadsutvecklares stapplande, engelska verksamhetsbeskrivningar.

Hillsong Church är lite ”rakare” i sin verksamhetsbeskrivning:

”Vi tror att vår eviga destination är antingen himlen eller helvetet och att den bestäms av vår respons till Herren Jesus Kristus. Vi tror att Herren Jesus Kristus kommer att komma tillbaka, som Han lovade.” Hillsong Church Sweden.

Vad tycker då Stockholm Stad?

Vill inte de att staden skall leva av kultur, teatrar, klubbar, besöksmål, restauranger och scener.

Nja… Nu när Boulevardteatern på Söder och Fria teatern i Högdalen redan tvingats stänga på grund av hyresläget, vill just nu Staden ha en rejäl hyreshöjning av Oscarsteatern, på Vasagatan, något som går stick i stäv med idéerna om kulturhyror.

Samtidigt renoveras Gasklocka 2 för drygt en miljard. (Med tanke på att det mesta som Stockholm gör blir dubbelt så dyrt, kan vi säkert räkna med en betydligt dyrare slutnota.)Den stora tegelgasklockan i Norra Djurgårdsstaden ska bli en ny scen med ett brett utbud av kultur och evenemang.

Pophouse Entertainment Group, (ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus och nyförvärvet Hasselbacken ) är den aktör till vilken staden kommer hyra ut Gasklocka 2, och som kommer att driva scenverksamheten.

Viktigt att kulturhistoriskt och industriantikvariskt att rädda gasklockan.

Men för en miljard skulle man kunna säkra en rik flora med kulturell mångfald i Stockholm.Så nu är det slut med ”Nu går vi till Maxim…” Glada Änkan är inte glad längre, utan rätt sorgsen.

Kulturskymning. Amen.

20/2: VÅRSALONGEN PÅ LILJEVALCHS. EN PÅSE GOTT OCH BLANDAT I EN ”FÖRVIRRAD” KONSTHALL.

Vårsalongen är alltid som att stoppa handen i en påse gott och blandat. I år var topparna många, måleriet var ibland bländande, skulpturerna och installationerna blev mina favoriter, fotografierna lyste nästan helt med sin frånvaro.

Men hela påsen med gott och blandad har hamnat i en stökig kontext.Den nya tillbyggnaden i brutal betong kommer jag aldrig kunna lära mig att älska. Närmare ett P-hus är svårt att komma när det gäller exteriört formspråk. Och betong, känns det verkligen som hållbart byggande?

Kommer man in i salarna i den nya tillbyggnaden, kan man däremot glömma utsidan. Väldigt vackra rum, som idag rymde en mycket fin utställning med den fantastiska konstnären Linn Fernström.

Men, förvirrande är att både den gamla entrén och den nya entrén öppna. Var ska man gå in och var ska man hänga av sig, för att sedan hitta tillbaka till ”gå”?Den nya entrén med sin långsmala trånga butik, skapar ”skolkö” och trängsel.

Man får som besökare ingen lust att fördjupa sig i butikens utbud, som dessutom ligger slarvigt exponerat.

(Jämför med Fotografiskas fantastiska skattkammare!)

När man sedan tar sig in genom den nya, tillbyggda entrén har man ingen aning om var man är. Förvirrande kommer man efter ett tag in i husets gamla del – och det känns inte som om Vårsalongen rumsligt hänger ihop.

Samtidigt får man ingen synlig och vägledande information om vad som visas i den nya delens övre plan. Nu hittade vi tack och lov dit, och kunde beundra Linns fantastiska målningar i en alldeles otroligt vacker miljö.

Efter timmar av underhållande konstpromenad, valde vi att fika i det nya cafeet som var som en trång tunnelbaneperrong, dessutom med störande dålig och störande akustik.

Först efteråt förstod vi att man också kunde ta sig igenom caféet in till uppskattade och nu åter öppna Blå Porten. Men det var så dags då.

Stjärnarkitekter må kunna rita uppmärksammade hus, och som i det här fallet fantastiska salar för konst. Men de saknar tydligen helt kompetens när det gäller logistik, publikflöde, intuitiva vägledningar och bra akustik.

Men jag hittade några favoriter (vid sidan av Linn) på Vårsalongen i alla fall. Så gå dit!

16/2: NU KAN DET SÄGAS. VINNARE BLEV:

Onsdag den 16 februari, så presenterade vi det vinnande kulturprojektet, som tillsammans med fem sökande deltog i vårt senaste ”Draknäste för kultur”.

Ikväll hade vi förmånen att få vara på det vackra Medeltidsmuseet (tack Tina Rodhe). Med filmteam, blommor, diplom och en stor check värd 25.000:- förberedd, kunde fyra av de fem sökande vara på plats.

Vi startade föreningen ASK för tre år sedan, i en grupp med representanter från olika kulturområden diskuterade vi dels framtida finansiering av kultur, och de begränsande sätten att söka stöd, bidrag och finansieringar.

Vi ville hitta alternativa finansieringsmöjligheter och en sökform långt bort från webbformulär och istället erbjuda möjligheter att söka stöd ”in real life” med möjlighet till dialog.

Detta resulterade i att vi startade våra ASK pitchar. Samtidigt som vi i större kretsar idag arbetar för att hitta och skapa nya möjligheter till framtida finansiering av kulturen — som en balans till den offentliga.

Under vårt senaste ”Draknäste” på Nobel Prize Museum mötte vi fem utvalda, av drygt femton ansökande som visade upp — engagemang och entusiasm.

De fem projekten var:

”Futurum/Peder Bjurman”

”Behovspusslet/Lotte Johansson”

”Vox Demon/Olle Eriksson & Alexander Charlamov”

”Interaktivt Allomslutande Scenkonstverk/Alvaro Ovalle”

”Mother Hood/Teatergruppen Rabbit Hole”

Vi valde att stödja det projekt som kändes mest färdigt, och där vi tror att vårt bidrag kan göra skillnad för kulturens tillväxt: ”VOX DEMON”! — med motiveringen:

”Ett projekt som (för att citera de sökande) ska vara för scenkonstpubliken vad Junior-VM är för hockeypubliken. Projektet kan bli en bra ”plantskola” för det breda kulturlivets framtidslöften.”

Vi säger grattis till Alex och Olle (https://scendemon.com).

Vi lämnar naturligtvis vår dörren öppen till alla våra fem finalister, de vet var vi finns och i mån av tid så kan de se oss som diskussionspartner, ett bollplank och rådgivare md stort nätverk.

Vi tackar också Kulturinitiativet som stödjer oss och hjälper oss att möjliggöra våra ”Draknästen”.

1/2: TACK NOBEL PRICE MUSEUM OCH ALLA SPÄNNANDE KULTURENTREPRENÖRER!

Rapport från Föreningen ASK´s evenemang den 1 februari.

I veckan som gick ”förvandlade” vi Nobel Price Museum till ett ”Draknäste för kulturentreprenörer”.

Vår förening ASK bjöd, med stöd från Kulturinitiativet, in till en kväll där utvalda kulturentreprenörer fick presentera sina idéer om hur kultur kan stärka vårt framtida samhälle. Idéerna och projekten presenterades inför vår erfarna panel, som representerar en mängd olika områden inom kultur och samhällsutveckling.

De sökande blev bedömda direkt efter presentationen med råd och vägledning. Och vilken den starkaste idén var, som dessutom får ett projektstöd på 25.000 kr, diskuteras just nu.

Presentationerna gjordes ”in real life”, inga anonyma och opersonliga digitala formulär på nätet. (Arrangemanget följde naturligtvis de dagsaktuella riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten).

Sättet att presentera sina idéer och projekt valde de deltagande istället själva. Med ord och bild, dans och sång, eller genom att visa en Powerpoint/Keynote.

Vi vill stimulera förnyelsen och utvecklingen av finansiering och ansökningsförfarande av både stöd, rådgivning och pengar till vårt nationella kulturliv. Vi fick under det senaste ”Draknästet för kultur” möta unika projekt kring teater, ljud, live-scenkonst, AR, coachning och interaktiva installationer och allomslutande upplevelser.

Kul kväll! Snart presenterar vi ”vinnaren!”!

(Och vi ber äger igen att få tacka Nobel Prize Museum för att vi fick möjligheten att arrangera detta event i era anrika lokaler.)

Under nu snart tre-fyra år har Föreningen ASK (foreningenask.se) och föreningen Kulturinitiativet (kulturinitiativet.org) på var sitt håll arbetat med att uppmuntra, rådgiva och stödja kulturaktörer.

Tillsammans har vi under det senaste året fördjupat studerat hur man kan skapa en mångfald av finansiering som bidrar till en mer robust och oberoende kultursektor.I en växande konstellation, med parter från olika kompetensområden, har detta lett till att ett allt större nätverk har etablerarats. Hela tiden med syfte att stimulera förnyelsen och utvecklingen av finansiering och ansökningsförfarande av pengar till vårt nationella kulturliv.

Vi drömmer naturligtvis om den dag då pandemin helt har släppt oss ur sitt grepp. Och våra arrangemang kan ske inför inbjuden publik. För nytänkande kultur behövs för vår samhällsutveckling. I ett hållbart och nytänkande samhälle.

När vi valt det vinnande projektet kommer det att publiceras på föreningen Ask´s hemsida, i våra sociala media – och här.